Het is een treffende metafoor op de website van Jellema Automatisering: bij Jellema vindt u het andere gezicht van ict. Een gezicht met een open oog en oor voor de wensen van de klant, en een mond die geen onbegrijpelijke adviezen uitslaat. Van een ‘taalbarrière’ met NG-BLU Networks is dan ook geen sprake. “We spreken dezelfde taal”, aldus directeur Marcel Jellema over het partnership op data- en telefoniegebied.
Jellema Automatisering (tien medewerkers) bedient met Nieuwleusen als uitvalsbasis honderden zakelijke klanten in Nederland, België en Duitsland op ict-gebied. “Onze core business is systeembeheer”, legt directeur Marcel Jellema uit. “Complete ontzorging is daarbij ons doel; niet zelden nemen we het hele systeembeheer voor onze rekening. Treden we dus op vóór, maar ook namens de klant. Alsof het ons eigen bedrijfssysteem is.”
Die werkwijze brengt een hoge mate van verantwoordelijkheidsgevoel met zich mee, beseft Jellema terdege. En dus werkt Jellema namens zijn klanten alleen met partijen die hij ook zijn eigen bedrijfssystemen zou toevertrouwen. “NG-BLU Networks is er daar absoluut één van”, vertelt hij over het partnership dat in 2011 ontstond. “Waarom? Twee redenen: hoge kwaliteit in data- en telefonienetwerken en het uitstekende supportlevel.”
Het één kan niet zonder het ander, vindt Jellema. “Als wij naar NG-BLU Networks bellen, weten we wie we aan de lijn krijgen. En andersom is dat ook het geval. Je stapt meteen in op een hoog niveau, er wordt niet eerst afgetast in de trant van: heeft u al geprobeerd de computer aan en uit te zetten? Zo’n hoog supportlevel kan NG-BLU Networks alleen halen doordat de kwaliteit van hun product goed is, anders blíjf je bezig.”
Marcel Jellema’s gedachten gaan terug naar de begintijd van Jellema Automatisering, bijna 25 jaar geleden. Jellema: “We begonnen destijds met computercursussen voor particulieren. Mensen die het eng vonden om internet te openen, niet wetende wat er dan zou gebeuren. Dat is altijd onze missie gebleven: mensen moeten met een goed gevoel en vertrouwen achter de computer plaats kunnen nemen. Nu richten we ons alleen niet meer op particulieren, maar op medewerkers van bedrijven. Maar de kerngedachte blijft hetzelfde”.
Het bedrijf maakte in haar 25-jarige bestaan de digitalisering van de maatschappij van dichtbij mee. “Mede dankzij NG-BLU Networks hebben we ons portfolio de afgelopen jaren kunnen uitbreiden, bijvoorbeeld met VoIP”, zegt Jellema. “Ook daarbij geldt dat het kwaliteitsniveau hoog moet zijn. Of we daar weleens iets over horen van onze klanten? Nee, en dat is een goed teken. Niemand belt de NUON om te zeggen dat de stroom zo goed is. Men belt pas als het licht gaat knipperen. Hetzelfde gaat op in de ict-wereld.”
Na 25 jaar is Jellema Automatisering een bekend gezicht geworden in diezelfde ict-wereld. Het bedrijf beschikt over een trouw klantenbestand, dat bovendien gestaag groeit. “De enige marketing die wij bedrijven is mond-tot-mond-reclame”, illustreert Jellema. “Dat betekent niet dat we op onze lauweren rusten: we zijn altijd bezig met vernieuwing. Ook dat is een overeenkomst met NG-BLU Networks, dat nu met de aandelenovername door DELTA ook nieuwe mogelijkheden biedt aan partners. Zo hebben wij onlangs een klant aangesloten die we zonder die ontwikkeling niet hadden kunnen bedienen. Nu werd er door DELTA een glasvezelnetwerk aangelegd en konden wij daarop aansluiten.”
Het is een mooi voorbeeld van de handen in elkaar slaan in het belang van de eindklant. Een samenwerking die als het aan Jellema ligt nog tot in lengte van jaren duurt. “De band met NG-BLU Networks is persoonlijk en professioneel, een ideale combinatie. Hij is ook op een goede manier ongedwongen: NG-BLU Networks werkt bijvoorbeeld niet met een quotum van hoeveel van onze klanten we op hun netwerken moeten aansluiten. Op die manier bieden wij de klant niet wat wij moeten verkopen, maar wat de klant daadwerkelijk nodig heeft. En dat is de kwaliteit die NG-BLU Networks biedt.”