Loogisch

loohuis en ng blu networks...

'Een snelweg zonder kuilen'

In 1990 ontstaan vanuit een “interesse in nieuwe technieken en snufjes”, bouwde oprichter Henry Loohuis zijn gelijknamige bedrijf uit tot een veelzijdig en toonaangevende partij op het gebied van onder meer communicatie, IT en beveiliging. Vanuit thuisbasis Oost-Nederland worden MKB-bedrijven en multinationals in heel Nederland bediend. Met op data- en telefoniegebied NG-BLU Networks als belangrijkste partner. “Samen zoeken we de grenzen van de techniek.”

We nemen met Dinant Pas, manager service, beheer en onderhoud van Loogisch, plaats in de sfeervolle vergaderzaal van het hoofdkantoor in Fleringen. De wanden worden gesierd door ingelijste voetbalshirts van onder meer FC Twente, Heracles Almelo en Liverpool FC. “Ikzelf heb niet zoveel met voetbal”, bekent Dinant Pas terwijl de ogen van zijn toehoorder over de lijsten glijden. “Waar mijn interesse wel ligt? Nou, auto’s bijvoorbeeld…” Een interesse die later in het gesprek uitstekend van pas zou komen om het partnership tussen Loogisch en NG-BLU Networks te beschrijven.

Sinds 2011 is Loogisch als partner verbonden aan NG-BLU Networks. Acht jaar later zit het familiebedrijf in een strategietransitie. “We willen ons opnieuw positioneren om te kunnen blijven concurreren met grote providers zoals KPN en T-Mobile”, vertelt manager Dinant Pas. “Zij werken met commodity’s, wij leveren maatwerk. Daar ligt als wat kleinschaligere partij onze kracht, ons onderscheidend vermogen.”

Vergelijk het met een Mercedes: de een wil cruise control, de ander wil een automaat en weer een ander wil het allemaal.

Pas slaat zelf de brug naar het partnership met NG-BLU Networks. En gebruikt daarvoor een treffende metafoor: “Op data- en telefoniegebied hebben onze klanten – variërend van midden- en kleinbedrijf tot multinationals - allerhande functionaliteiten nodig, passend bij hun core business. Vergelijk het met een Mercedes: de een wil cruise control, de ander wil een automaat en weer een ander wil het allemaal. Waar andere partijen één standaard auto aanbieden, maken wij alle varianten mogelijk. Maar als je een Mercedes hebt - met allerlei functionaliteiten - wil je er ook optimaal van kunnen profiteren. En dus heb je een goede snelweg nodig… Want wat heb je aan een snelle auto als de weg vol gaten en drempels zit?”

En precies daar komt NG-BLU Networks om de hoek kijken, vervolgt de manager service, beheer en onderhoud. “Ik denk dat Loogisch en NG BLU-Networks elkaar vinden in dat maatwerk. Klanten ontzorgen met passende functionaliteiten. Bijvoorbeeld: een telefoniesysteem waarmee je niet alleen belt en gebeld kan worden, maar dat door een koppeling met je CRM ook signaleert dat een klant meerdere keren gebeld heeft. En daarmee een signaal kan afgeven: misschien moet je een keer langsgaan… Samen met NG-BLU Networks zijn we altijd op zoek naar de grenzen van de techniek, om de klant uiteindelijk de beste én meest passende dienstverlening te geven.”

En die grenzen verschuiven bijkans dagelijks. “Ja, de data- en telefoniemarkt is flink aan verandering onderhevig”, weet ook Pas. “En dat gaat nog weleens ten koste van de kwaliteit. Internet- en telefonienetwerken raken overbelast, doordat het gebruik flink toeneemt, maar het onderhoud niet. Als je pech hebt sta je met je Mercedes op een weg vol gaten én in de file. Dankzij het partnership met NG-BLU Networks kunnen wij onze klanten sinds 2018 een ‘eigen’ snelweg voor bijvoorbeeld VoIP aanbieden. Een private verbinding die losstaat van het openbare netwerk. Sindsdien zien we twee verschillen: het aantal verstoringen neemt significant af en onze waarderingscijfers stijgen!”

Maatwerk en kwaliteit. Daarmee hebben we meteen de grootste gemene delers van Loogisch en NG BLU-Networks te pakken.

Maatwerk en kwaliteit. Daarmee hebben we meteen de grootste gemene delers van Loogisch en NG BLU-Networks te pakken. Maar wat nou als er onverhoopt toch een netwerkverstoring opspeelt? “Dat is het mooie: dan merkt de klant daar zeer weinig tot niets van”, aldus Pas. “De kracht van de dataverbindingen van NG-BLU Networks is dat ze volledig redundant zijn. Mocht er dus één haperen, dan wordt dat verlies aan capaciteit automatisch gecompenseerd door een andere verbinding. Ondertussen kunnen wij het euvel verhelpen. En dat begint met snelle signalering.”

Hoe die signalering gebeurt, onderstreept volgens Pas de relatie tussen Loogisch en NG-BLU Networks. Namelijk: niet leverancier-klant, maar partner-partner met de kortst mogelijke lijnen. “Als partner kunnen wij de servers van NG-BLU Networks zelf ook monitoren. Op die manier kunnen we samen signaleren, en dus samen ook nog sneller oplossen.”

Alles in het belang van de klant, wil Dinant Pas er maar mee zeggen. Dat begint al met bij de allereerste gesprekken. “Als wij bij een potentiële klant langsgaan, gaat er vaak ook iemand van NG-BLU Networks mee. Onze handelswijze zou kunnen zijn: ‘we houden de schijn op alles zelf te doen’, maar dat strookt niet met ons streven naar transparantie. En bovendien: wie kan de klant nou beter voorlichten over de verbindingen dan de bouwer ervan zelf? Wij nemen de expertise van NG-BLU Networks mee naar de gesprekstafel.”

Wij nemen de expertise van NG-BLU Networks mee naar de gesprekstafel.”

Het einde van het gesprek nadert, en dus werpt Dinant Pas graag nog een blik op de toekomst. De recente aandelenovername van NG-BLU Networks door DELTA Fiber Nederland biedt namelijk ook kansen voor partners. Pas: “De beheerder van het glasvezelnetwerk in onze regio laat daar maar een beperkt aantal partijen op. Door het meerderheidsbelang van DELTA Zakelijk kunnen we nu via NG-BLU beschikken over de juiste ingangen. Op die manier zijn we qua prijzen en techniek minder afhankelijk van een of twee partijen en kunnen we onze dienstverlening in de toekomst nog breder inzetten.” En de grote winnaar van ook dit een-tweetje? Juist, de klant.